Lassú a letöltési sebességem. Miért?

A letöltési sebességet rengeteg minden befolyásolja. Ezek közül a legfontosabbak:

  • Milyen a seeder/leecher arány (Több seeder->nagyobb letöltési sebesség)
  • A peerek, mennyivel osztják vissza a torrentet
  • Jók-e a beállításaid.
    • Ne terheld túl a kapcsolatodat túl sok kapcsolati szállal. Vagyis hagyd meg a Sebesség Kalauz ajánlatát.
    • Ne vedd túl magasra a feltöltési sebességet. Vagyis megint csak hagyd meg a Sebesség Kalauz ajánlatát.
  • Aktív vagy passzív vagy
  • Mennyivel osztod vissza, TE a torrentet

Hogyan tehetem magyarrá a uTtorrnetet?

Letöltöd a nyelvi fájlt és ugyanolyan néven mint ahogy az EXE van. Pl.: bemásolod a C:\ Documents and Settings\ Profilod\ Applications Data\ utorrent mappába. Tehát, ha a futtatható állomány neve “utorrent.exe” akkor a magyarosítás neve: utorrent.exe.lang.txt.

Honnan szerezzek torrentet?

Trackerekről. Javaslom olvasd el a torrentezés elméleti és gyakorlati alapjaival foglalkozó cikkeinket. Utána pedig ajánlom figyelmedbe a Magyar trackerek listáját és/vagy a webes keresők listáját tartalmazó aloldalunkat.

Honnan tudom meg, hogy melyik portot használja a kliens?

Nagyon könnyen kideríthetjük: CTRL+G billentyű kombináció lenyomásakor előugrik a Sebesség Kalauz. (Vagy a menüben is megtaláljuk) A Sebesség Kalauzban pedig középtájt találjuk a portszámot. (Kb bármelyik portot használhatjuk ami 10.000 és 65.000 közé esik)
Megjegyzés: Nincs bűvös port szám aminek kiválasztása után aktívak leszünk! Nekünk kell nyitni egyet.

Honnét tudom meg hogy Aktív vagy passzív vagyok?

Kiderítése roppant egyszerű: Menjünk a sebességkalauzba (CTRL+G) és ott kattintsunk a Port tesztre. Ha “OK” feliratot kapunk akkor aktívak vagyunk, ha ERROR-t akkor passzívak. Ha passzívak vagyunk akkor (általában) aktívvá válhatunk amiben segít a Passzívból aktívba cikkünk.
Megjegyzés: Nincs bűvös port szám aminek kiválasztása után aktívak leszünk! Nekünk kell nyitni egyet.

Mit jelent ha letöltésnél piros a nyíl?

Általában annyit jelent, hogy nem tudsz le/feltöltési adatokat küldeni a Trackernek, tehát az arányodat nem tudja számolni. (-> Publikus trackereknél ez normális) Ha tracker állapotnál (Klikk a torrenten, majd lent) Időtúllépéses hibát látunk akkor vagy a szerver vagy a mi kapcsolatunk túl van terhelve. Ha eddig nem jelentkezett ilyen gondunk és nem babráltuk a kliens beállításait, akkor várjunk türelemmel. Ha hozzányúltunk a kliens beállításaihoz akkor állítsuk vissza.

  • Gyakran előfordul még, hogy “unregistered torrent” hibaüzenetet olvashatunk. Ha mi töltöttük fel a torrentet akkor állítsuk meg a kliensben lévő feladatot és pár perc múlva indítsuk el a feladatot. Ha nem mi töltöttünk fel, akkor valószínűleg törölve lett az oldalról. -> Már nem tudjuk letölteni.
  • Nem olyan gyakori, de fontos eset, ha “unregistered passkey“-t olvasunk hibaüzenetként. Ilyenkor meg lett változtatva az oldalon az azonosítónk. (nem a felhasználói nevünk, hanem ami a torrentben szerepelni szokott hosszú kód) Ha nem mi változtattuk meg, akkor sürgősen változtassuk meg az oldalhoz tartozó jelszavunkat és a passkeyt, mert valószínűleg lopják a profilunkat. Ha mi változtattuk meg, akkor töröljük a kliensből a torrenteket majd töltsük le őket újra a trackerről. (nem veszik kárba az eddig letöltött adat) Amennyiben nem mi cseréltük a passkeyt sürgősen változtassunk jelszót és passkeyt az adott trackeren!
  • Bár ezeken kívül sokféle lehet még a hiba oka, erről a kliens tájékoztatni fog itt a Tracker állapota sorban.

Az "időtúllépéses" hibáról

Ezzel az üzenettel az általános fülön, a “Tracker állapota” sorban találkozhatunk.
Gyakorlatilag annyit jelent, hogy nem sikerült kommunikálnunk a Trackerrel, mert vagy az O vagy a Mi nem válaszoltunk időben a másik által küldött adatokra. Hogy kinél van a hiba? Erről nem lehet biztosat mondani… Ha manuálisan felülbíráltuk a sebesség kalauzt, vagy WIFIs szolgáltatónál vagyunk, akkor Mi vagyunk az esélyesebbek. De csak esélyesebbek…
Mindenesetre ez azzal jár, hogy nem kapunk hírt az újabb PEERekről (ez különösen akkor rossz, mikor frissen kapcsolódtunk be) és nem tudjuk eljuttatni a Trackerhez a le/fel töltött adat mennyiségünket.
Javasolt eljárások:
Ha a Tracker van túl terhelődve:

  • Nem tudunk mit tenni, hisz nem nálunk van a probléma. Várjunk türelemmel, valószínuleg változni fog a helyzet.

Ha a mi kapcsolatunk van túlterhelődve:

  • A sebesség kalauznak a FELtöltési sebességünket adjuk meg.
  • Ha az előbbi nem elég, manuálisan csökkentsük a szálak számát, illetve az egyidőben futó torrentek számát. (CTRL+P-> BitTorrent illetve CTRL+P-> Sorbaállítás) Néhány szubjektív javaslat az aktív torrentek számára: xxx/128kbps: 5; xxx/256kbps: 10; xxx/512kbps: 25

Még egy fontos dolog: Az eredmény nem fog egyből látszani! Legalább 1 szinkronizációs periódusnak (30-60perc) el kell telnie.

Mi ez a "kárba veszett adat" itt az általános fül jobb oldalán?

Kárba veszett adat szinte mindig keletkezik. Ennek több oka is lehet:

  • RIAA és társai direkt hibás adatokkal árasztják el a hálózatot ami HASH ellenőrzéskor kiderül és a kliens újra letölti ezeket a szeleteket. Privát Trackerek esetén viszont szinte nulla ennek as esélye.
  • Lehet, hogy a HDD haldoklik és hibásan írta ki a szeletet. Ezt egy S.M.A.R.T. ellenőrző program meg tudja mondani. (PL.: HardDiskSentinel)
  • A harmadik eshetőség, hogy hibás adatot kaptál az egyik PEERtől, mert hibásan olvasta ki a merevlemeze az adatot.
  • A negyedik – legvalószínűbb – eshetőség, hogy az adott PEER kilépett mielőtt befejezhette volna a teljes szelet elküldését. (Erre lett kitalálva a “Peer kicserélési” funkció, de ez ugye a µtorrent “specialitás”)

Összegezve: Ez egy természetes folyamat, nem kell megijedni. Minden hibás adatot újra fog kérni a kliens, így mi, nem fogunk veszteséget szenvedni.

Mire jó a DHT?

Lehetővé teszi a Tracker nélküli torrentezést. (Bővebben) Ha privát Trackerről töltesz akkor célszerű kikapcsolni, mert az ide küldött adat nem lesz beleszámolva az arányodba. (De ha valamiért meghal a tracker akkor DHT-n még egymásra találhattok a többi letöltővel. 😉 )
Kikapcsolása: CTRL+P->BitTorrent

Unable UPnP hiba esetén mi a teendő?

Az UPnP egy szabvány mely lehetővé tenné, hogy konfigurálás nélkül is portot nyissanak a routerek. Ennek megvannak a maga előnyei és hátrányai is. A lényeg: Alaphelyzetben nem bekapcsolt ez a funkció és ezt jelzi ez az üzenet. Mivel manuálisan szoktunk portot nyitni ezért ezt az üzenetet figyelmen kívül hagyhatjuk.
UPnP kikapcsolása: CTRL+P->Kapcsolat

Mit kezdjek a darabolt RAR fájlokkal?

Pl.: Total Commanderrel menjünk bele a RAR kiterjesztésű fájlba. Itt látnunk kell a cél fájlt ami többnyire egy AVI vagy ISO. Teendőnk mindössze annyi, hogy egy F5-öt nyomunk rajta és a túloldalra összefogja illeszteni automatikusan.

Új vagyok egy Trackeren és rossz az arányom... Hogyan tudom javítani?

Ezzel a “Hogyan javítsam az arányomat?” cikkben foglalkozom bővebben.

Hogyan menekítsem át torrentjeimet egy Windows újratelepítéskor?

Legegyszerűbb dolgunk akkor lesz, ha még csak most tervezzük az újratelepítést, de még nem csináltunk semmit. Ez esetben csak menekítsük ki a beállítások mappát. (C:\Dosuments and Settings \Profilod \ Applications Data \utorrent mappa) Újratelepítés után másoljuk vissza ezt a mappát és a kliensünknek olyan lesz az egész mintha semmi se történt volna. 😉 Ha csak utólag jutott eszünkbe a dolog akkor kicsit macerásabb lesz a dolog:

  • Állítsuk be a klienst
  • Állítsuk be az alapértelmezett letöltési helyet (CTRL+P->Letöltések) Vagyis itt az az szerepeljen ahol a (félig) letöltött állományok vannak.
  • Ezután mindent csináljunk úgy mintha frissen szeretnénk letölteni a dolgokat. Tehát elmegyünk a Trackerre, kikeressük a torrentet, letöltjük, majd megnyitjuk. Mivel fentebb már beállítottuk, hogy oda töltse a fájlokat ahol most is vannak, csak okéznunk kell. Végül egy kis (10-100sec) HASH ellenőrzés következik és utána már folytatja a le vagy feltöltést a kliens.

Hogyan kell feltölteni?

Erről a témáról (is) van egy remek cikkünk. 😉